dimarts, 16 de desembre del 2014

FASES INTERVENCIÓ EN DISLÈXIA



   
  
Fases de tota intervenció en dislèxia per a reeducadors


1. Anàlisi fonològic
     
 Separar síl·labes. 
 Fer rimes. 
 Diferenciació sons inicials, finals, intermitjos. 
 Jugar amb els sons

 2. Correspondència entre lletres i sons

Treballar les grafies que corresponen a més d’un so com “ge”   “gi”
Llegir paraules monosíl·labes no complexes.
Lletres amb plastelina
Exercicis de memoria visual (per tenir majors capacitats)
Histories sobre lletres
  
 3. Lectura de síl·labes complexes


Incloure les paraules amb més d’una síl·laba i les monosíl·labes amb estructures síl·labiques complexes. Treballar les diverses estructures síl·labiques : Síl·laba inversa + consonant, síl·labes travades, dues consonants + diftong, tres o quatre consonants + vocal, treballar els dígrafs i les consonants contigues..

Com?
Anàlisi fonològic.
Anàlisi de síl·labes.
Lectura i escriptura.
En llistats el nen ha d’identificar paraules amb certa síl·laba-
Corregir paraules per elicció o addicció d’una lletra o inversión d’una síl·laba.

   4. Lectura de sintagmes i frases senzilles 

Dominar la ruta fonològica Iniciar espontàniament i paral·lelament la ruta lèxica. Distribuir els elements tònics i àtons en formes diverses d'un mateix verb i en altres paraules ex: cantar, canten i cantant. A partir d'aquesta fase en endavant anar ampliant el camp visual (lectura en piràmide).

Com?
Repassant l’anàlisi de les síl·labes en paraules.
Frases curtes i lletra gran.


   5. Lectura de textos breus. 

Combinar mínimamente les dues rutas (fonològica i la lèxica, certs alumnes només tindran la ruta fonològica).

Com?
Llegint textos breus per començar. La mida de la lletra gran, paraules no difícils. Treball amb lectura assistida (ho llegim primer nosaltres i després el nen marcant previament les paraules que li costen).


    6. Reforç important de la ruta léxica.

Ampliar el repertori de lèxic de manera significativa

Com?
Llistats de paraules que s’aniran ampliant
Llegint varies vegades un mateix text.

7. Lectura de textos

Combinar amb certa agilitat les dues rutes. Parar atenció a les paraules o fragments gramaticals (articles, preposicions, sufixos, morfemes derivatius).

8. Comprensió lectora

Anticipar coneixemens sobre el text, durant la lectura es poden fer hipòtesis i anar confimant, podem recopilar i tornar a fer un resum del que s’ha llegit, fer preguntes orals durant el text, es poden fer preguntes critiques al acabar el text (què en penses d’això?, estàs d’acord amb el que ha passat?), fer resums.

Com?
Multisensorialitatà a través del tacte, el moviment, els colors. Recursos d’associacionsà Recordatoris de paraules fixes. Algunes pràctiques à llibreta abecedari, cartolines com a recordatoris, paraules amb indicador d’error, paraules amb plastilina.

9. Escriptura

Estructurar el text escrit.
Estructurar la fraseà Obligar a estructurar el patró de la frase. Frases curtes i amb estructura fixa.
Estructurar el textà Planificar oralment i escrit (introducció, nus i desenllaç).Posar signes de puntuació

Algunes pràctiques.
Primer elaborar-los conjuntament i després sol.