Fases de tota intervenció en dislèxia per a reeducadors
1. Anàlisi
fonològic
Separar síl·labes.
Fer rimes.
Diferenciació sons inicials, finals, intermitjos.
Jugar amb els sons
2. Correspondència
entre lletres i sons
Treballar les grafies que corresponen a més d’un
so com “ge” “gi”
Llegir paraules monosíl·labes no complexes.
Lletres amb plastelina
Exercicis de memoria visual (per tenir majors
capacitats)
Histories sobre lletres
3. Lectura
de síl·labes complexes
Incloure les paraules amb més d’una síl·laba i
les monosíl·labes amb estructures síl·labiques complexes. Treballar les diverses estructures síl·labiques
: Síl·laba inversa + consonant, síl·labes travades, dues consonants + diftong,
tres o quatre consonants + vocal, treballar els dígrafs i les consonants
contigues..
Com?
Anàlisi fonològic.
Anàlisi de síl·labes.
Lectura i escriptura.
En llistats el nen ha
d’identificar paraules amb certa síl·laba-
Corregir paraules per elicció o
addicció d’una lletra o inversión d’una síl·laba.
4. Lectura
de sintagmes i frases senzilles
Dominar la ruta fonològica Iniciar espontàniament i paral·lelament la ruta lèxica. Distribuir els elements tònics i àtons en formes diverses d'un mateix verb i en altres paraules ex: cantar, canten i cantant. A partir d'aquesta fase en endavant anar ampliant el camp visual (lectura en piràmide).
Dominar la ruta fonològica Iniciar espontàniament i paral·lelament la ruta lèxica. Distribuir els elements tònics i àtons en formes diverses d'un mateix verb i en altres paraules ex: cantar, canten i cantant. A partir d'aquesta fase en endavant anar ampliant el camp visual (lectura en piràmide).
Com?
Repassant l’anàlisi de les
síl·labes en paraules.
Frases curtes i lletra gran.
5. Lectura
de textos breus.
Combinar mínimamente les dues rutas (fonològica i la lèxica, certs alumnes només tindran la ruta fonològica).
Com?
Llegint textos breus per començar. La mida de la lletra gran, paraules no difícils. Treball amb lectura assistida (ho llegim primer nosaltres i després el nen marcant previament les paraules que li costen).
Combinar mínimamente les dues rutas (fonològica i la lèxica, certs alumnes només tindran la ruta fonològica).
Com?
Llegint textos breus per començar. La mida de la lletra gran, paraules no difícils. Treball amb lectura assistida (ho llegim primer nosaltres i després el nen marcant previament les paraules que li costen).
6. Reforç
important de la ruta léxica.
Ampliar el repertori de lèxic de
manera significativa
Com?
Llistats de paraules que s’aniran
ampliant
Llegint varies vegades un mateix
text.
7. Lectura de textos
Combinar amb certa agilitat les
dues rutes. Parar atenció a les paraules o
fragments gramaticals (articles, preposicions, sufixos, morfemes derivatius).
8. Comprensió lectora
Anticipar coneixemens sobre el
text, durant la lectura es poden fer hipòtesis i anar confimant, podem
recopilar i tornar a fer un resum del que s’ha llegit, fer preguntes orals
durant el text, es poden fer preguntes critiques al acabar el text (què en
penses d’això?, estàs d’acord amb el que ha passat?), fer resums.
Com?
Multisensorialitatà a través del tacte, el
moviment, els colors. Recursos d’associacionsà Recordatoris de paraules
fixes. Algunes pràctiques à llibreta abecedari,
cartolines com a recordatoris, paraules amb indicador d’error, paraules amb
plastilina.
9. Escriptura
Estructurar el text escrit.
Estructurar la fraseà Obligar a estructurar
el patró de la frase. Frases curtes i amb estructura fixa.
Estructurar el textà Planificar oralment i
escrit (introducció, nus i desenllaç).Posar signes de puntuació
Algunes pràctiques.
Primer elaborar-los conjuntament
i després sol.