
Podem incloure els signes d'alerta de l'autisme en tres àrees:
1. Deficient interacció social:
mancança a l'hora d'establir relacions socials i absència d'empatia.
2. Dificultats en la comunicació i el llenguatge.
3. Conductes repetitives.
- Rebutgen qualsevol tipus de contacte físic.
- No somriuen
- No miren als ulls
- No parlen
- Són agressius
- Tots els nens es balancegen o aletegen els braços
- No mostren interès per comunicar-se
- Són incapaços d’establir un vincle afectiu amb els qui l’envolten.
És molt important la implicació de les famílies i establir un equip multidisciplinar coordinat.
Què podem fer?
- S’ha de treballar el llenguatge quotidià.
- Establir un control de la parla (imitació de sons i combinació de sons ja escoltats) i un ús apropiat dels objectes (sovint els agafen i els llences o els hi donen cops).
- Donar el mínim d’ordres possibles.
- Treballar les rutines ja que aporten: seguretat al nen, menys conflictes en el dia a dia, augmenten l’autonomia, afavoreixen la responsabilitat, augmenten l’autoestima i són molt útils per adquirir una bona dinàmica familiar, escolar i social. Aquestes rutines es poden establir mitjançant llistes, calendaris, etc…
- Establir comunicació a través de fotografies o fitxes amb la paraula escrita o sistemes de signes.
- Es recomana que qualsevol aprenentatge es faci amb un suport visual.
- Es recomana que qualsevol aprenentatge es faci amb un suport visual.
Quins són els signes d'alerta específics de cada edat?
- Al voltant dels 12 mesos es pot començar a tenir la sospita d’un possible Autisme
- A partir dels 18 mesos es possible identificar a la majoria
Podeu obenir més informació a:
Associació Aprenem
Federació Espectre Autista - Asperger Catalunya