dimecres, 18 de juny del 2014

QUÈ ÉS EL TDAH?

És un dels trastorns més habituals en la població infantil.


Quins símptomes té el TDAH
  • Dèficit d’atenció
  • Hiperactivitat
  • Impulsivitat tant cognitiva com conductual, és a dir de forma de pensar i d'actuar.
Signes d'alerta del TDAH




Dèficit d'atenció
  • No presta atenció.
  • Dificultats per mantenir l’atenció de forma sostinguda.
  • Sovint sembla que no escolti quan li parles.
  • No segueix les instruccions i no finalitza les tasques.
  • Evita l’esforç mental sostingut.
  • Acostuma a perdre objectes.
  • Es distreu fàcilment.
  • És descuidat en les activitats diaries.
  • Dificultats per organitzar tasques.
Hiperactivitat/impulsivitat
  • Es mou en excès (corre, salta…).
  • Sovint abandona el seu seient.
  • Fa molt soroll.
  • Sembla que tingui un motor.
  • Parla en excès (dóna respostes precipitades, dificultat per guardar el torn, interromp...).
Subtipus del TDAH
  • Amb predomini déficit d’atenció.
  • Combinat quan apreciem important manca d’atenció i impulsivitat/hiperactivitat.
  • Predomini hiperactiu/impulsiu quan els símptomes principals són els d’hiperactivitat i impulsivitat.
Què es treballa en la reeeducació del TDAH?

1. Coneixement del trastorn.

2. Hàbits i tècniques d’estudi per tal d’organitzar i planificar el temps.

  • Localització d’un lloc físic adequat per l’estudi.
  • Tècniques mnemotècniques útils per estudiar.
  • La importància dels hàbits.
  • Aprendre a resumir les idees principals d’un text i fer uns bons apunts, esquemes i resums. 
  • Seguiment d’un horari i unes normes.
  • Preparació d’exàmens.
3.Control de l’agenda, la carpeta…
  • Que el nen ho pugui fer sol.
  • L’escola, el tutor li pugui controlar.
  • Si un company organitzat i responsable pot donar-li un cop de mà.
4. Potenciació de les capacitats cognitives

Memòria
- Memòria immediata
- Memòria a curt termini
- Memòria quotidiana
- Evocació
- Reconeixement d'imatges, paraules...
- Memòria a llarg termini

Percepció
- Percepció visual
- Percepció visuoespacial
- Rotació de l'espai

Atenció
- Atenció dual o dividida
- Atenció sostinguda
- Velocitat de processament
- Atenció d'inhibició
- Atenció selectiva o focal

Funcions executives
Pensament estructurat
- Flexibilitat de pensament i conducta
- Seguiment d'horaris
- Seguiment d'instruccions i ordres
- Dirigir l'atenció
- Memòria de treball
- Organització i administració de tasques

5. Afavorir la capacitat d'autocontrol i reduir la impulsivitat.

6. Tècniques i estratègies conductuals per tal de millorar conductes problemàtiques.

7. Estratègies de solució de problemes.

8. Relaxació i respiració.

9. Habilitats socioemocionals.

10. Autoavaluació. És habitual que els nens amb TDAH tinguin dificultas per autoavaluar-se ja que tenen un estil de pensament impulsiu. baixa autoestima, mecanismes de defensa i dificultas en les funcions executives.