dimecres, 20 d’agost del 2014

QUINS CONSELLS PODEN SEGUIR ELS PARES DE NENS I ADOLESCENTS AMB TDAH?


A CASA 

  • Seguir unes rutines diàries. Llevar-se, anar a l'escola, fer els deures, anar a les activitats extraescolars, sopar, anar a dormir...
  • És aconsellable confeccionar un horari i penjar-lo en un lloc visible de l'habitació.
  • Pels alumnes de cicles superiors s'aconsella realitzar horaris d'estudi setmanals on es vegin reflectides les hores per cada assignatura tenint en compte la dificultat de les quals. 
  • Controlar el nivell de distractors de l'entorn. Evitar tenir massa objectes sobre l'escriptori.
  • Definir clarament els objectius de forma conjunta ja sigui a nivell de comportament com a escolars.      
Ex: Aquest trimestre em comprometo a aprovar les matemàtiques
Respondre de forma adequada als pares encara que no m'agradi el que em demanin.

Clica aquí per obtenir el registre de normes de conducta a casa.

  • Els objectius estaran sota el control de tècniques de conducta. Els objectius s'han d'ajustar a les expectatives i a les característiques individuals de cada nen. Podem reforçar aquestes conductes de baix nivell d'aparició amb premis. S'ha de tenir en compte de no proposar premis a llarg termini sinó aquests perdran l'efecte que perseguim. S'ha d'intentar que el nen aprengui a demorar els premis però sense que siguin inabastables. Així doncs, en el primer objectiu podríem plantejar l'opció de petites recompenses en cada exàmen aprovat (els premis es pactaran sempre amb el nen o adolescent).
Pels més petits és pot utilitzar un sistema de punts per setmanes  i al final d'aquestes si s'han aconseguit tots els punts es podrà obtar a un dels premis pactats. Clica aquí per obtenir els punts setmanals. 
  • Les instruccions orals sempre les donarem fent que el nen o adolescent ens miri a la cara així evitarem que no ens escolti. Es poden fer preguntes per comprovar que s'han entès totes les instruccions o el que li hem dit. Podem recolzar les instruccions si per exemple són rutines amb suports visuals. 
  • Pels més petits pot ser útil per tal que no s'oblidin la carpeta a l'escola, lligar aquesta amb una goma elàstica a la motxilla. 
  • La carpeta de l'escola haurà de constar de diferents apartats per les assignatures. Cada un dels quals tindrà el seu dossier de plàstic amb el nom de cada assignatura en el que es guardarà les feines realitzades. És molt important mantenir un bon ordre, així reduirem les possibilitats de perdre fulls. 

A L'ESCOLA 

  • És important que seguin en les primeres files, aprop del professor. 
  • S'han de familiaritzar i agafar l'hàbit d'apuntar els deures a l'agenda. Si fos necessari avisar al tutor perquè li revisi l'agenda o tingui la possibilitat de comparar l'agenda amb un company responsable. 
  • Adequar les formes d'avaluació de l'escola. Els exàmens no siguin massa extensos, els enunciats curts i concisos. 
  • Evitar tasques molt monòtones com fer pàgines senceres de càlcul, de problemes, etc. És molt més útil fer-ne poques i variar el contingut. Per exemple, 3 restes i després una pàgina de comprensió lectora. 
  • Fomentar tècniques d'estudi (prelectura, subratllat, resums, esquemes). 

LA CONDUCTA
  • S'han d'evitar situacions en les que el nen es posi desafiant.
  • Ignorar la mala actitud.
  • No fer servir frases de l'estil "ets dolent", "el que has fet no està gens bé", "no m'agrada gens", "ho has fet malament". 



A continuació us presentem un breu resum de les pautes per a la millora de la conducta i del rendiment escolar proposades per la doctora Isabel Orjales.